Bombardier zoekt steun bij de politiek

Op 2 februari was er al een contact tussen de vakbondsvertegenwoordigers van Bombardier en de Minister van Werk Kris Peeters over de toekomst van het Brugse bedrijf. Die toekomst hangt aan een zijden draadje sedert de aankondiging van een nieuwe wereldwijde herstructurering (zie vorig bericht). 
Er is uiteraard de grote NMBS-bestelling van 447 dubbeldektreinen die al werk biedt tot 2021, waarna ook nog vervolgbestellingen volgen tot meer dan 1.000 treinstellen. Er is de bestelling van 146 lage-vloertrams voor De Lijn. De vakbonden wezen er op dat de tewerkstellingsengagementen die contractueel opgenomen zijn dienen nagekomen te worden door Bombardier. Deze bezorgdheid is gestoeld op mededelingen van de Europese directie dat niet alle activiteiten meer in de Brugse vestiging zouden gebeuren. Enkel de bekleding, het testen en de uitlevering van de nieuwe treinstellen zou nog in Brugge gebeuren. De vestiging zou in oppervlakte gehalveerd worden waardoor er nog slechts 2 lijnen zouden overblijven, één voor treinen en één voor trams. 
Ondertussen besliste de top van Bombardier ook al de Bombardier Crèspin (FR) de leiding krijgt over de Brugse vestiging. Alle Brugse diensten moeten rapporteren aan de leiding in Crèspin.  Daardoor komen hier heel wat jobs bij bedienden en kaderleden op de tocht te staan. Daar zijn wij nu uitermate ongerust over en vrezen voor een ‘moord met voorbedachten rade’ op de Brugse vestiging. 
Op 14 februari brachten een vakabondsdelegatie een bezoek bij Vlaams minister-president Bourgeois, in aanwezigheid van de ministers Muyters, Weyts, Tommelein en Crevits. Zij beklemtoonden de Vlaamse regering dat de bestelling van 146 nieuwe lage-vloertrams voor De Lijn van levensbelang is voor Bombardier Brugge.
Dit dossier zit momenteel geblokkeerd na een uitspraak van de Raad van State waarbij de gunning voorlopig geschorst is. Gezien de bal in het kamp van De Lijn ligt werd het dossier volledig toegelicht en met de Vlaamse regering overlegd hoe het op korte termijn zou kunnen gedeblokkeerd worden. Minister-president Bourgeois beloofde ook nog om Per Allmer, CEO Bombardier Transportation Europa, uit te nodigen. 
Onze bekommernis is uiteraard om zoveel als mogelijk de tewerkstelling in Brugge en ruimer West-Vlaanderen te vrijwaren, zowel voor de 500 Bombardier-medewerkers als bij de vele toeleveranciers en een zogezegde sterfhuisconstructie op middellange termijn te vermijden.